wtorek, 19 marca 2019

Wegańska fasolka po bretońsku z batatem i czerwoną soczewicą



Ponieważ od dziecka lubiłam strączki, a nie bardzo przepadałam za mięsem, bardzo do gustu przypadła mi fasolka po bretońsku z przepisu mojej mamy. Jednak mama gotowała to jednogarnkowe danie na bulionie mięsnym i z dodatkiem podsmażonej kiełbasy, co, oczywiście, nie jest żądane w przypadku wersji wegańskiej.

Ostatnio właśnie przyszła mi ochota na taką fasolkę, jednak pojawił się dylemat, jak to zrobić, bo jednak ta kiełbasa zawsze pozostawiła tam jakiś smak, a bez niego danie nie musi być takie dobre. Dlatego postanowiłam, że zrobię całe danie od początku "po swojemu". To znaczy wymyśliłam sobie, jakie połączenia będą po prostu smaczne.


W przepisie użyłam batatów i to z jednego prostego względu. Smakują one (przynajmniej jak dla mnie) jak połączenie marchewki i ziemniaka. Ja chciałam, aby danie zmieściło mi się maks do 2,5 litrowego garnka (no... jak kombinuje własne przepisy, to często wyjdzie mi tego za dużo 😂), więc, uprzedzając fakty, zdecydowałam się, że nie dam osobno ziemniaka i marchewki, tylko właśnie batata, który doda daniu lekki słodkawy posmak marchewki, a równocześnie zagęści danie jak ziemniak 😉. Nie będę się zbędnie rozpisywać, przejdźmy od razu do przepisu.

Składniki (na 4 porcje):

- fasola biała w słoiczku 750 g
- 3 małe słodkie ziemniaki (bataty)
- 3 łyżki czerwonej soczewicy
- 1 średnia cebula
- 0,5 litra passaty pomidorowej
- 1 - 1,5 litra bulionu warzywnego
- 2 łyżki oliwy z oliwek (lub innego jakościowego oleju do smażenia)
- sól, pieprz, papryka słodka, papryka ostra (u mnie pieprz cayenne) i wędzona papryka, sos sojowy.

Sposób przygotowania:

1. Bataty obrać i pokroić w większą kostkę, cebulę obrać i pokroić w kostkę.
2. W garnku rozgrzać oliwę, a na rozgrzany tłuszcz wrzucić pokrojoną cebulę.
3. Kiedy cebula będzie zeszklona, dodać pokrojone bataty i chwilę podsmażać.
4. Dodać gorący bulion, zmniejszyć ogień, dodać soczewicę i gotować pod przykryciem około 15 - 20 minut, do czasu, kiedy soczewica i ziemniaki będą miękkie.
5. Dodać wypłukaną fasolę oraz passatę, gotować przez około 5 minut często mieszając, a w międzyczasie dodawać przyprawy do smaku.

Fasolka jest gotowa do podania :)

Smacznego!!!



1 komentarz: