środa, 10 kwietnia 2019

Wegański pasztet do chleba



Pyszny, w pełni roślinny, zdrowy, pasztet, który łatwo w smaku można pomylić z "prawdziwym". Najlepiej smakuje na świeżym, chrupiącym chlebku i obłożony ogórkiem kiszonym lub konserwowym. Pasztet ten jest pełen zdrowego białka roślinnego, błonnika oraz zdrowego tłuszczu.
A stało się to tak:

Upiekłam swój pierwszy domowy chleb (na razie tylko drożdżowy 😉) z przepisu z tego bloga. Czegoś mi jednak brakowało... tak, tym czymś był jakiś pyszny pasztet i ogórek kiszony - jest to jeden z lepszych, powiedzmy mało ekskluzywnych posiłków, jakie istnieją. Jednak, jak z pewnością wiecie, od maja 2018 roku nie jem mięsa ani innych produktów zwierzęcych, więc zwykłego pasztetu czy pasztetowej również nie jadam. W dodatku momentalnie jestem w ciąży, więc nawet jakbym jadła mięso, to wszelkie pasztety z wątroby i innych podrobów są raczej niewskazane szczególnie z uwagi na dużą zawartość witaminy A. W każdym razie (być może właśnie przez te smaki ciążowe) stwierdziłam jednak, że do tego chlebka MUSZĘ mieć pasztet. Rozpoczęłam więc poszukiwania po Internecie. Jak to bywa w takich sytuacjach, znalazłam mnóstwo przeróżnych przepisów, każdy inny, i w każdym, jak na mój gust, czegoś brakowało. Połączyłam więc kilka tych przepisów i powstał on... Pyszny, w pełni roślinny, zdrowy, pasztet, który łatwo w smaku można pomylić z "prawdziwym" - zajada się nim także mój mięsożerny mąż. Pasztet ten jest pełen zdrowego białka roślinnego, błonnika oraz zdrowego tłuszczu.

Jak zawsze, kiedy wyjdzie mi coś pysznego, dzielę się z wami przepisem:

Składniki:

- Kostka wędzonego tofu (180 g)
- 100 g pieczarek
- 1 średnia cebula
- 60 g zielonej soczewicy
- 2-3 łyżki sosu sojowego
- 3 łyżki tłuszczu kokosowego rafinowanego
- 4 łyżki oleju rzepakowego nierafinowanego, tłoczonego na zimno
- Pół łyżeczki pieprzu mielonego
- Łyżka majeranku
- Ćwierć łyżeczki kuminu
- Szczypta kolendry mielonej
- Łyżeczka papryki wędzonej
- Łyżka oleju do smażenia

Sposób przygotowania:

1. Ugotuj soczewicę do miękkości (nie może być rozgotowana) i odcedź. 
2. Cebulę posiekaj, pieczarki pokrój w cienkie plasterki. 


3. Cebulę zeszklij na oleju, dodaj pieczarki i podsmaż wszystko na średnim ogniu. Pozostaw do wystygnięcia. 


4. Tofu pokrój w większą kostkę. Wszystkie składniki zblenduj ze sobą na gładką masę. 
5. W razie potrzeby dopraw jeszcze do smaku. Jeśli pasta będzie zbyt gęsta (nie będzie się chciała miksować), możesz dodać jeszcze oleju rzepakowego. 
6. Posmaruj kromki chleba grubą warstwą pasztetu, obłóż ogórkiem kiszonym i ciesz się wybornym smakiem 😇

1 komentarz: